fredag den 27. juni 2014

Vævestrik


Jeg sidder og hygger mig med Vævestrik, 
dels har jeg en opgave i teknikken, 
dels skal jeg undervise i det på Fanø Strikkefestival 2014.
Vævestrik kan strikkes både med 1 og flere farver.
Det giver en lækker men lidt fast tekstur, som skyldes de masker som lægges foran eller bag arbejdet.
Man kan med fordel strikke på en pind som er ½ eller helt nummer større end det anbefalede.
Det rigtig smarte ved vævestrik er at der ikke er nogen lange tråde på bagsiden (se 3. billede)
og at man kun strikker med 1 farve af gangen.
Det knap så gode er at det tager lidt ekstra tid, der skal strikkes flere pinde for at opnå samme højde som ved flerfarvestrik.

Hvis du vil lære mere og overvejer at tage til Fanø i September
underviser jeg i Vævestrik 2 gange under Strikkefestivallen
Du kan melde dig her
eller her 
Eller på Strik Bornholm hvor jeg også underviser 
2 gange i vævestrik, se her


Liljer - variant
Bagsiden af min 2. prøve, Liljer - variant
Mit 1. forsøg, 1 farve, helt enkelt, men utrolig lækkert, fed tekstur
Dette skal være mit 3. forsøg, Striber i tern, 24. p som skal gentages, gisp....

9 kommentarer:

  1. Det ser rigtig godt ud, og det må jeg prøve for jeg kan stadig ikke finde ud af flerfarve strik, så den med en farve af gangen er jeg vild med ;0)
    Det ser bedst ud med flere farver faktisk, det ensfarvede ligner lidt tunesisk hækling / hakning?
    God fornøjelse på Fanø.
    KH Tina

    SvarSlet
  2. Du har ret, vævestrik er lækkert men langsommeligt :)

    SvarSlet
  3. Jeg er vild med vævestrik, det er virkelig smukt

    SvarSlet
  4. Jeg elsker bare vævestrik, det er så fint. Virkelig flotte prøver.

    Mange hilsner
    Ditte

    SvarSlet
  5. Der er bare så mange flotte vævestriks teknikker, og mange muligheder i det. Det er et område jeg sagtens kunne dyrke noget mere, og kunne godt have lyst til dit kursus - desværre ser det bare ikke ud til at jeg ammer hverken Fanø eller Bornholm i år. Men det kan jo være muligheden opstår en anden gang :o)

    SvarSlet
  6. Det ser virkelig flot ud!
    Det kunne jeg godt fristes til at afprøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Stine, hvilken bog er det, at du strikker mønstrene efter?

      Slet